Jeden z obszarów działalności biznesowej ForProgress to kontrola jakości. Od wielu lat realizujemy dla klientów projekty związane z testowaniem oprogramowania. Mamy doświadczenia zarówno z małych projektów, dla których testowanie i automatyzacja była czymś znaczącym, jak i bardzo dużych przedsięwzięć związanych z wdrażaniem strategicznych rozwiązań IT w organizacji. W tych drugich automatyzacja testów jest tak małym zagadnieniem, że prawie nikt go nie zauważa.
Co faktycznie daje automatyzacja i dlaczego kończy się sukcesem i wszyscy są zadowoleni? Czemu czasem jest tak, że robimy skrypty, wszystko działa ale na koniec nikt nie jest z tego zadowolony? Kiedy warto włączyć automatyzację do testowania nawet nie informując o tym kierownika projektu? Gdzie automatyzacja testów wspiera biznes w różnych działaniach, a gdzie przeszkadza?
Regresja procesów biznesowych w branży telekomunikacyjnej
Cel:
Skrócenie czasu testów regresji procesów biznesowych E2E
Problemy:
- 15 procesów biznesowych
- ROI dla automatyzacji (12-14 miesięcy)
- 5 różnych technologii: SAP, WEB, JAVA, Delphi, Microsoft Visual C++
- Brak dokumentacji procesów biznesowych
- Zakupione wcześniej narzędzia testowe
Dostarczone możliwości:
- Opisy procesów biznesowych
- Strategia automatyzacji
- Architektura automatów wraz z raportowaniem
- Automaty dla 15 procesów
- integracja z narzędziem do zarządzania testami
Aktualne korzyści:
- Gotowe repozytorium automatyzacji i skrypty dla 15 procesów
- Zintegrowane narzędzia testowe
- Wyszkolony zespół
- Automatyczna regresja
Projekt zakończony porażką
- Projekt realizowany przez 6 miesięcy
- Zarzucona automatyzacja procesów po 6 miesiącach od zakończenia naszych prac
- Zniechęcenie do automatyzacji
- Automatyzacja nie tego, co powoduje długie testy regresji
- Obszar do automatyzacji to procesy po stronie administratorów
Automatyzacja regresji przelewu walutowego w bankowości indywidualnej
Cel:
Zautomatyzowanie testów regresji przelewu walutowego
Problemy:
- Wiele rodzajów przelewów walutowych (SEPA, SWIFT)
- 3 kanały zlecania przelewów
- 5 rodzajów kont z różnymi opłatami za przelewy
- Zakupione wcześniej narzędzia testowe
Dostarczone możliwości:
- Analiza zakresu testów bazująca na macierzach ortogonalnych
- Opisy scenariuszy testowych
- Strategia automatyzacji
- Architektura automatów wraz z raportowaniem
- Automaty dla 50 scenariuszy testowych
Aktualne korzyści:
- Macierz scenariuszy testowych
- Gotowe repozytorium automatyzacji i skrypty
- Wyszkolony zespół
- Automatyczna regresja
Projekt zakończony porażką
- Projekt realizowany przez 2 miesiące
- Rozczarowanie niepełną regresją macierzy scenariuszy testowych
- Brak zasobów po stronie banku do dalszego rozwijania automatyzacji
- Rozczarowanie co do współpracy z zewnętrznymi dostawcami automatyzacji
- Zakup dniówek a nie projektu automatyzacji
Automatyzacja w dużym projekcie testowania w branży telekomunikacyjnej
Cel:
Wykonanie testów funkcjonalnych i wydajnościowych systemów współpracujących z systemem bilingowym.
Problemy:
- Bardzo duża ilość testów do przeprowadzenia.
- Zidentyfikowano 370 procesów biznesowych. Po etapie analizy liczba procesów wzrosła do 480.
- 105 systemów współpracujących z systemem rozliczeniowym.
- 22 jednostki organizacyjne realizujące procesy biznesowe.
- Brak opisanych procesów biznesowych.
- Bardzo mały zespół testowy liczący 4 osoby wraz z kierownikiem.
- Wdrożone nowe narzędzie do zarządzania i automatyzacji testów.
Dostarczone możliwości:
- Opracowanie koncepcji przygotowywania i wykonywania testów
- Przeprowadzenie analizy procesów biznesowych i przygotowanie kompletnych scenariuszy testowych.
- Dostosowywanie środowiska narzędziowego do potrzeb projektu.
Aktualne korzyści:
- Wiedza o procesach biznesowych realizowanych przez organizację.
- Dostosowanie narzędzi wspierających proces testowania do potrzeb organizacji.
- Gotowe środowisko do wykonywania testów funkcjonalnych przez osoby z biznesu lub innych testerów.
- Przygotowane automaty testowe dla 6 systemów.
Projekt zakończony sukcesem
- 1 system z 65 systemów z automatycznymi testami
- Oszczędność przynajmniej 200 godzin pracy testerów
- Celowa automatyzacja rozwiązująca konkretny problem testerów
Automatyzacja testów a robotyzacja procesów u producenta oprogramowania wbudowanego w terminale płatnicze
Cel:
Zbudowanie robota zbierającego dane z różnych źródeł do wyliczania KPI procesu testowego i jakości oprogramowania
Problemy:
- 8 KPI dla każdego projektu
- 17 projektów nadzorowanych i realizowanych w Polsce
- kilkanaście komponentów składających się na cały system działający w terminalu
- Ręczne zbieranie danych do KPI z 3 różnych źródeł
- Prezentacja KPI w Confluence
- Okna serwisowe na Confluence 2 razy w roku
Dostarczone możliwości:
- Wdrożenie ForEVO jako narzędzia robotyzacji zbierania danych
- Zbudowanie architektury dla farmy robotów
- Uruchomienie robotów gromadzących dane
Aktualne korzyści:
- Automatyczne gromadzenie danych i wyliczanie KPI
- Odzyskanie 32 godzin pracy miesięcznie
- Wdrożone narzędzie do RPA
Projekt zakończony częściową porażką
- Część robotów wycofana z użycia po 3 miesiącach
- Brak umiejętności utrzymywania i rozwijania robotów przez zespół klienta
- Konieczność zmian robotów ze względu na zmiany w źródłach danych
- Brak modułu zarządzania farmą robotów
- Narzędzia do automatyzacji nie nadają się do robotyzacji procesów biznesowych
Podsumowując:
- Dobra automatyzacja testów wymaga jasnego celu
- Aby automatyzacja zadziałała, musi być wsparciem zespołu testowego, a nie jego zastąpieniem
- Wdrożenie automatyzacji wymaga dobrej analizy problemów jakie występują w testowaniu
- Robotyzacja procesów biznesowych i automatyzacja testów to nie to samo