Hiperautomatyzacja i Artificial Intelligence w robotyzacji | część 1

Hiperautomatyzacja i Artificial Intelligence w robotyzacji | część 1

Od kilku lat zajmuję się wspieraniem biznesu we wdrożeniach technologii ICT wspierających ich codzienną pracę. Jednym z tych rozwiązań jest robotyzacja procesów biznesowych, która w ostatnich latach rozwija się w tempie nie widzianym dawno na rynku IT. Wiele wskazuje na to, że nadal będzie się rozwijać i zmieniać oblicze wielu firm.  

Gartner w swoim opracowaniu “ Predicts 2020: RPA Renaissance Driven by Morphing Offerings and Zeal for Operational Excellence” oraz w drugim raporcie “Top 10 Strategic Technology Trends for 2020.” wskazuje robotyzację procesów biznesowych jako jeden z najważniejszych trendów technologicznych w najbliższym czasie. Robotyzacja jest uznana za część czegoś co Gartner nazywa hiperautomatyzacją. 

Czym według Gartnera jest hiperautomatyzacja? 

Jest to kombinacja narzedzi do szeroko pojętej automatyzacji z różnymi systemami wykorzystującymi sztuczną inteligencję (uczenie maszynowe). W zestawie rozwiązań do hiperautomatyzacji obok narzędzi do robotyzacji są inteligentne pakiety do zarządzania procesami biznesowymi (iBPMSs intelligent business process management suites), rozwiązania iPaaS ( integration platform as a service) oraz systemy zarządzania decyzjami. 

W którą stronę zmierza robotyzacja i jakie są przed nią problemy do rozwiązania?

Aby strategia hiperautomatyzacji powiodła się w przedsiębiorstwach wdrażających tego typu rozwiązania musi się wydarzyć kilka rzeczy. Jedną z nich jaką wskazuje Gartner jest to, że do 2023 roku 50% nowych skryptów dla robotów będzie generowana dynamicznie w tle, bazując na czynnościach codziennie wykonywanych przez pracowników firmy. 

Czym się to różni od obecnie wykonywanej robotyzacji i jak to będzie działać? 

Dzisiaj zbudowanie robota polega na nauczeniu go tego co robi pracownik przez dokładne wskazanie mu czynności jakie ma wykonywać krok po kroku. W zależności od narzędzia albo jest to programowane albo nagrywane zadań robota z poszczególnych czynności pracownika jakie wykonuje na systemie/systemach. Oznacza to tyle, że pracownik musi świadomie pokazywać robotowi co ma robić i w jaki sposób. 

Taka robotyzacja jest najczęściej robotyzacją prostych nudnych, powtarzalnych czynności. Rzadko kiedy obejmuje całościowo proces biznesowy od początku do końca. 

Opublikuj w:
Piotr Ślęzak
Piotr Ślęzak

Jestem ekspertem działającym na styku biznesu i IT. Na co dzień działam jako manager i trener, prowadzący i realizujący złożone projekty doradcze i wdrożeniowe, szkolenia i warsztaty z zagadnień współpracy biznesu i IT. W swojej karierze założyłem takie organizacje jak Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych, CORRSE, ForProgress czy Oxford Acoustic. Od wielu lat jestem członkiem Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych, Stowarzyszenia Inżynierii Wymagań i rad programowych wielu konferencji.Od kilkunastu lat zajmuję się tematyką rozwiązań IT i ich wsparciem dla biznesu. Koncentruję się na propagowaniu przekładania teorii metodycznych na praktykę.Od zawsze kieruję się biznesowym zastosowaniem dostarczanych rozwiązań. Jestem ogromnym zwolennikiem dopasowywania narzędzi do organizacji a nie odwrotnie. W swoich działaniach przedkładam ludzi i współpracę między nimi ponad procedury, standardy i narzędzia.Doradzałem firmom z całego świata takim jak PZU, Link4, GDII, Plus, Orange, T-Mobile, Netia, Play, Ericsson, Narodowy Bank Polski, BNP Paribas, PKO BP, Pekao SA, ABB, Sabre, Chèque Déjeuner, Delphi Automotive, Tieto, IDG, Wojskowa Akademia Techniczna oraz instytucjom rządowym np. Ministerstwu Finansów, Izbom Skarbowym, Izbom Celnym czy Agencji Rynku Rolnego. Regularnie występuję na najważniejszych konferencjach dotyczących innowacyjności i jakości w IT.Pisuję do takich czasopism jak Computerworld i QUALE.

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *