RECENZJA: “Lean Management po Polsku. O dobrych i złych praktykach.” Tomasz Król

RECENZJA: “Lean Management po Polsku. O dobrych i złych praktykach.” Tomasz Król

Czytam mnóstwo książek i zazwyczaj pochłonięcie opasłego tomiska nie zajmuje mi więcej niż kilka dni. Lean Management… liczy jedynie 184 strony i napisana jest w taki sposób, że czyta się ją jak najlepszą powieść sensacyjną, a mimo to, poświęciłem jej kilka tygodni i to nie dlatego, że nie miałem na nią czasu, przyczyna była zupełnie inna…

Tomasz Król przedstawia swoje doświadczenia z wdrażania usprawnień w wielu organizacjach pokazując 11 i pół powodu dlaczego takie podejścia jak: Lean Management, SixSigma, Kaizen, PDCA nie działają.

Każdy rozdział opisuje jeden z powodów oraz dwa uzasadniające go przykłady. Przykład na +, który pokazuje, że dane zagadnienie da się wdrożyć w firmie bez problemu, oraz przykład na -, gdzie jest pokazane jak się nie udało. Oczywiście przedstawione jest uzasadnienie, dlaczego się nie udało oraz dlaczego w innej firmie to samo przeszło bez problemów. Przykłady są wzięte z życia zawodowego autora, od jego klientów i problemów na jakie się u nich natknął.

Ten sposób przedstawienia problemu, tak daje do myślenia, że przeczytasz rozdział w ciągu 5 minut, a potem chodzisz cały tydzień, patrzysz w swoją historię konsultanta i już wiesz czemu 3 lata temu dany projekt się nie udał, albo czemu obecnie realizowane przedsięwzięcie nie idzie tak jak powinno.

To spowodowało, że czytałem tę książkę przez kilka tygodni, a dodatkowo zrozumiałem, dlaczego pewne realizowane przeze mnie wylądowały w koszu albo zakończyły się na etapie ofertowania i nigdy nie doszły do fazy realizacji.

Jest takie powiedzenie “uczmy się na błędach i to najlepiej na cudzych”. Ta książka to lista błędów jakie popełnił Tomasz Król i jego klienci w swojej karierze zawodowej. Jak ktoś jest konsultantem, doradcą, managerem czy właścicielem firmy, zajmuje się usprawnieniami lub zmianami organizacyjnymi, to jest to dla niego lektura obowiązkowa.

Pozostałych zachęcam do przeczytania, bo to po prostu bardzo ciekawa i pouczająca książka, napisana bardzo przystępnym językiem (choć w paru miejscach słownictwo branżowe mogłoby być wyjaśnione), pokazująca od czego zależy powodzenie usprawnień wdrażanych w firmie i w życiu codziennym, i dlaczego jednym się udaje, a innym nie.

Opublikuj w:
Piotr Ślęzak
Piotr Ślęzak

Jestem ekspertem działającym na styku biznesu i IT. Na co dzień działam jako manager i trener, prowadzący i realizujący złożone projekty doradcze i wdrożeniowe, szkolenia i warsztaty z zagadnień współpracy biznesu i IT. W swojej karierze założyłem takie organizacje jak Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych, CORRSE, ForProgress czy Oxford Acoustic. Od wielu lat jestem członkiem Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych, Stowarzyszenia Inżynierii Wymagań i rad programowych wielu konferencji.Od kilkunastu lat zajmuję się tematyką rozwiązań IT i ich wsparciem dla biznesu. Koncentruję się na propagowaniu przekładania teorii metodycznych na praktykę.Od zawsze kieruję się biznesowym zastosowaniem dostarczanych rozwiązań. Jestem ogromnym zwolennikiem dopasowywania narzędzi do organizacji a nie odwrotnie. W swoich działaniach przedkładam ludzi i współpracę między nimi ponad procedury, standardy i narzędzia.Doradzałem firmom z całego świata takim jak PZU, Link4, GDII, Plus, Orange, T-Mobile, Netia, Play, Ericsson, Narodowy Bank Polski, BNP Paribas, PKO BP, Pekao SA, ABB, Sabre, Chèque Déjeuner, Delphi Automotive, Tieto, IDG, Wojskowa Akademia Techniczna oraz instytucjom rządowym np. Ministerstwu Finansów, Izbom Skarbowym, Izbom Celnym czy Agencji Rynku Rolnego. Regularnie występuję na najważniejszych konferencjach dotyczących innowacyjności i jakości w IT.Pisuję do takich czasopism jak Computerworld i QUALE.

Zostaw komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *